Rabu, 27 Mei 2015

Satu nama abadi part II

Bismillaah.. Kembali findi pop hadirkan kisah cinta yang mendayu dayu
Satu nama abadi part II
Utuh:cil,maafkan ulun,pada dasarnya dalam hal ini kadada yang harus disalahakan,cinta lahir dari hati kami karena Takdir,bukan direncanakan,pertemuan pun kada diduga karena takdir itu,kalo ulun menikahi sefia wayah ini,ulun takut kada bisa memenuhi kebutuhan hidupnya, bagawi haja balum..
Acil sefia:lalu apa langkah ikam..
Utuh:menikah deengan ulun,belumm tentu sefia bahagia, meski amat cinta ulun wan sefia,tapi hiks hiks demi kebahagiaan sefia wan supaya keluarga pian kada supan semisal kaina memutuskan perjanjian juduh antara sefia wan tunangannya, ulun rela melepas sefia cil..
(Keputusan telah diambil ulih utuh)
Acil sefia:sebenarnya aku katuju wan ikam ni tuhhai,baik haja kalau bajuduh wan kamanakanku sefia,tapi keadaannya ini yang sulit dirubah, satu sisi kami handak sefia menikah wan tunangannya,dan itu sudah jadi kesepakatan dua keluarga jauh jauh hari ,alangkah sangat manyupanakan kalu dibatalakan karena ini pamandiran tuha,di sisi lain kami sudah memaksakan sesuatu yang kada sefia kahandaki,jaka inya katuju haja dijuduhakan pasti kada mungkin terjadi hubungan ikam wan sefia,wan nekat sampai kabur dari rumah..
Utuh:cil,hubungan ulun wan sefia sangatlah singkat,tetapi perasaan cinta dihati melebihi besarnya dunia,kada akan mudah ulun melupakan sefia,bahkan mungkin disepanjang hidup ulun,sefia akan selalu ada dalam ingatan ulun,hiks hiks ulun sangat menyayangi sefia,alangkah kada relanya bila sefia kelak kada bahagia..(Titik banyu mata)
Acil sefia:hmm,tahulah ikam sefia ada dimana,umanya handak datang maambili sefia biar lakas dinikahakan wan tunangannya..
Utuh:sefia wadah kaka angkatnya cillai..
Acil sefia:ooh,ayuha mun kaya itu acil bulik dulu nah..
Udin:tuh aku bulik..
Utuh:iya..
(Bulikan buahannya)
Uma utuh:baik haja kaputusan ikam kaya itu tuhhai,ikam tii masih kuliah,kejar dulu cita cita,amun sudah tuntung hanyar bapikir ka babinian,amun kawin damini aku gin kada marastui jua,amun wan urangnya katuju haja aku,waktu ikam bawa kerumah baelang,urangnya mimang bungas baik kelihatannya,tapi ya ini mungkin ini sudah takdir buahan ikam tuhhai, bertemu,menjalin asmara terus pada akhirnya harus bapisah,walau ini menyakitkan mencubalah untuk mengikhlaskan takdir netu tuhhai, inya kaina amun dasar juduh buahan ikam,biar tapisah berapa hasta pun,pasti akan batamuan pulang..
Utuh:enggih ma..
(Sementara itu di rumah kaka angkatnya,sefia lagi melamun)
Sefia:ka utuh,rela ulun melangkah diatas bumi yang berduri..sekalipun meneteskan darah segar..tak akan terasa sakitnya.. senyumanlah yang akan selalu menghiasi bibirku..tanpa ada keluh kesah sedikitpun.. Asal bisa bersama ka utuh.. Meski berada dikegelapan malam.. Hati akan selalu damai jika senantiasa bersama ka utuh..sebab kehadiran ka utuh bagai bintang gemintang yang senantiasa berkelip menjanjikan cahaya dan kebahagiaan buatku (Syair kita pakai bahasa indonesia biar tambah ngejreng)
(Kaingatan sefia saat berada dirumah nininya utuh,duduk dimuhara lawang bapandiran,kaingatan imbah bulik wadah nini utuh,buahannya singgah di studio foto,bagambar berdua bagandingan,kaingatan saat dikandaraan utuh manjurungi catatan lirik lagu dari Samudera yang berjudul "salam sejahtera" mambuka kacatatan lagu)
Lirik lagu samudera "salamm sejahtera"
Tiada secantik bahasamu.. Kugubah lalu menjadi lagu.. Tidak setanding paras.. Wajahmu itu menjadi rindu..
Andainya bulan retak seribu.. Bayangmu ada dimana mana.. Jika kaca berderai luka tertusuk seluruh jiwa..
Kitapun diibaratkan kasih suci yng bahagia.. Aku turut merasakan mahligai yang jadi nyata bersamamu..
Pertama dan kaulah selamanya.. Riwayat yang menghikayat cinta.. Kasih jangan biarkan kata yang nista membakar kita..
Kata janji bukan ukuran..hanya sejati dalam diri.. Kuburkan aku dihatimu.. Demi cinta sebelum mati..
Sejauh manapun berpisah.. Kau dihatiku dan ku sama..dalam tidur dalam terjaga..kuucapkan salaam sejahtera..
(Tatangis sefia)
Sefia:hiks hiks ka utuuuh..
(Dirumah utuh,sama malamun jua)
Utuh:ading sefia,cinta kita baru saja bermula..betapa bahagianya bisa menjalin cinta wan ading.. Saat cinta dan harapan begitu besarnya..haruskah aku patahkan impian itu.. Berusaha merelakan diantara hati yang menentang..melupakan ading..sementara cinta sepenuhnya tercurah dan harapan bisa bersama ading begitu kuat.. Bisakah aku memadamkan rindu ini sementara sekejap mata saja aku begitu gundah ketika ading tak ada dihadapanku..oh ading sefia sampai kapanpun aku tak bisa melupakanmu..
(Kegalauan dan perang bathin berkecamuk dalam hati utuh,mengikhlaskan sementara hati bgitu berat,bagaimana kalau kejadian ini terjadi pada pian pian member? Apa yang akan diambil dari satu keputusan yang memang harus dipilih ? Coba dibayangkan ketika anda berada pada posisi utuh, harus memutuskan demi sebuah kebahagiaan ,kebahagiaan pian atau kebahagiaan si dia,tanpa pertimbangan yang sesuai dengan impian)
Utuh: Yaa Robb, ini adalah takdir Mu..bertemunya ulun wan sefia.. Dan merasakan rasa cinta..tapi kenapa harus sepedih ini.. Apakah kami hanya ditakdirkan bertemu,mencintai dalam waktu singkat..tapi berpisah dan meninggalkan beban hati disepanjang hidup..(Tapancar banyu mata utuh)
(Pas esoknya hari kamis utuh kuliah,dosen lagi memberikan materi utuh lagi galau)
Utuh:(dalam hati)waduuh datangi kah yu sefia nya,pasti mahadangi sudah ni..
(Di muka gang kaka angkatnya)
Sefia:lawasnya ka utuh ni kamanalah..
(kasana kamari mancangangi dipinggir jalan)
Utuh:(dalam hati)kasian sefia mahadangi banar bisa..(Badiri)
(Bajalannai )
Utuh:pa permisi,ulun ada keperluan penting..
Dosen:iyaa..
(Langsung utuh kaluar maambil kendaraan di parkiran,mahidupi,meluncurai langsung,pas malihat sefia badirian dipinggir jalan,membawa tas bawaan)
Sefia:lawasnya kemana pian..
Utuh:aku kuliah dingai..
Sefia:acil ulun mahabari,mama ulun datang handak maambili ulun..(Pina sadih)
Utuh:(dalam hati) indah banar matamu sefia,kasian pian aku merasakan berat pian menyandang beban hidup..
Sefia:pian kaina pastilah ka begawi,imbah lulus kuliah..
Utuh:pastiai dingai,cuma ka utuh kada kawa memastiakan gawian apa kaina yang menjadi takdir Tuhan gasan ka utuh..
Sefia:mama ulun handak balakasan manikahakan ulun..
Utuh:sebaiknya dituruti ha dingai uma pian,demi kebahagiaan pian jua..
Sefia:(takalipik) hah,kenapa pian bapandir kaya itu ka..
Utuh:keluarga pian jelas kada merestui hubungan kita,apa pian hakun malihat keluarga pian berbuat kasar wan ka utuh..(Beralasan)
Sefia:apapun alasannya,ulun rela mati membela pian,sebab ulun mencintai pian,ini bukan salah pian,tapi semua karena takdir..
Utuh:sefia,kita bisa haja mempertahankan hubungan kita,tapi ka utuh balum begawi,belum bisa memastiakan apa kaina ka utuh mampu membahagiakan ikam..
Sefia:pian ini ka ai,nang kaya ulun ciwi matre ha, rajaki tu cacarian ka ai,handak kalaparankah ulun kada perduli..
Utuh:(dalam hati)ading baik banar hati pian ding,ka utuh sayang banar wan pian,tapi ka utuh kada handak keluarga ading menyalahakan ading kaina karena maambil keputusan yang bertentangan..(Rambang mata)
Sefia:kenapa diam ka,apa karena ada urang lain dihubungan kita..
Utuh:(takalipik)hah..
(Kebingungan dan kegalauan sama sama dirasakan utuh wan sefia,cuma beda terkaan)
Kaina kita sambung malam kaina ,mun katuju haja,ulun handak begawi dulu nah
Yang melike wan mangumint makasih telah memajukan kowa, ulun do'akan mudahan pian barataan parajakian senantiasa di Rahmati Allah,dimudahkan segala urusan wan bahagia dunia akhirat aamiin
Penulis
Fendi ramanda

0 komentar:

Posting Komentar

luvne.com resepkuekeringku.com desainrumahnya.com yayasanbabysitterku.com